Google mail, beter bekend als Gmail, is al jaren de meest populaire e-mailprovider van Nederland. Het is gemaakt door Google en staat al vanwege de oprichting in 2004 bekend als de provider waarbij je vrijwel onbeperkte opslagruimte hebt. Hierdoor hoef je dus nooit meer e-mails te verwijderen en kun je ongestoord een massief archief aanleggen, die bovendien ook nog eens makkelijk te doorzoeken is. Naar schatting zijn er wereldwijd ongeveer 425 miljoen mensen die Gmail gebruiken voor hun dagelijkse e-mailverkeer.
Inloggen bij Gmail
Een account aanmaken en inloggen bij Gmail is erg makkelijk. Het enige wat je hoeft te doen is wachtwoord bedenken en je nieuwe e-mailadres verzinnen. Veel producten van Google zijn met elkaar verbonden. Doordat je een account aanmaakt bij Gmail, krijg je ook toegang tot veel andere diensten van Google, zoals Google+. Op het moment dat je deze ook wilt gebruiken is dat makkelijk. Zo niet, dan zijn ze vrij makkelijk te negeren. Gmail login gaat meestal automatisch, als je eenmaal bent aangemeld, al kun je het ook zo instellen dat je iedere keer dat je jouw mail wilt bekijken eerst je wachtwoord moet invullen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je een computer deelt met andere mensen op je werk of thuis, of omdat er gevoelige informatie op je Gmail account is te vinden.
Hoe werkt Gmail?
Een groot voordeel van Gmail is de gebruiksvriendelijke interface. In wezen bestaat deze uit drie verschillende folders waartussen Gmail alle inkomende berichten verdeeld. De eerste map is ‘primair’. Zoals de naam al zegt komen hier alle berichten binnen die Google als belangrijkste inschat. Zoals bijvoorbeeld e-mails van je vrienden, families of collega`s. Technisch gezien kijkt Gmail dan vooral of het e-mailadres waarmee het bericht is verzonden een persoonlijk adres is, of juist een service waarmee in één keer heel veel berichten kunnen worden verzonden. Is dat het geval dan groeit bij Gmail het vermoeden dat het waarschijnlijk om reclame gaat en eindigt het dus in de reclamebak. Behalve dat Google kijkt naar de afzender, wordt het ook gestuurd door alle gebruikers. Die kunnen bepaalde berichten namelijk als ‘spam’ labelen, waarna het niet alleen voor jou, maar voor alle gebruikers tot spam wordt verklaard. Zo heb je eigenlijk nooit last van ongewenste reclame e-mails. Ten slotte is er ook nog een sociale map, waar alle berichten van bijvoorbeeld Facebook terecht komen.