Een zoekaggregator (Engels: Search Aggregator) is een type metasearch-engine die tegelijkertijd resultaten van meerdere zoekmachines verzamelt, meestal via RSS-zoekresultaten. Het combineert door de gebruiker gespecificeerde zoekfeeds (geparametriseerde RSS-feeds die zoekresultaten retourneren) om de gebruiker hetzelfde niveau van controle over inhoud te geven als een algemene aggregator.
Al snel na de introductie van RSS begonnen sites hun zoekresultaten te publiceren in RSS-feeds met parameters. Zoekaggregators zijn een steeds populairdere manier om te profiteren van de kracht van meerdere zoekmachines met een flexibiliteit die niet te zien is in traditionele metasearch-engines. Voor de eindgebruiker lijkt een zoekaggregator misschien slechts een aanpasbare zoekmachine en is het gebruik van RSS mogelijk volledig verborgen. De aanwezigheid van RSS is echter direct verantwoordelijk voor het bestaan van zoekaggregators en een cruciaal onderdeel van de technologie achter de schermen.
Geschiedenis
Het concept van zoekaggregatie is een relatief recent fenomeen waarbij de eerste in 2006 beschikbaar kwamen. In 2005 publiceerde Amazon de OpenSearch-specificatie voor het beschikbaar maken van zoekresultaten in een generiek XML-formaat. Hoewel veel sites momenteel resultaten publiceren in OpenSearch, publiceren veel sites gewoon in een generiek RSS-formaat. Hoewel OpenSearch-syndicatie een grotere flexibiliteit mogelijk maakt in de manier waarop zoekaggregators resultaten weergeven, is dit over het algemeen niet vereist.
Functioneel overzicht
Met een zoekaggregator kunnen gebruikers doorgaans ad hoc specifieke zoekmachines selecteren om een specifieke zoekopdracht uit te voeren. Op het moment dat de gebruiker de zoekopdracht invoert in de Search Aggregator, genereert deze de vereiste URL “on the fly” door de zoekopdracht in te voegen in de geparametriseerde URL voor de zoekfeed. Een geparametriseerde URL ziet er ongeveer zo uit:
https://news.google.com/topstories?hl=nl&gl=NL&ceid=NL:nl&q={ZOEKWOORDEN}&ie=UTF-8&output=rss
In dit geval wordt de parameter {ZOEKWOORDEN} vervangen door de door de gebruiker gevraagde zoektermen en wordt de query naar de host gestuurd. De Search Aggregator ontleedt vervolgens de resultaten en geeft ze op een gebruiksvriendelijke manier weer.
Voordelen
Dit systeem heeft verschillende voordelen ten opzichte van traditionele metasearch-engines. In de eerste plaats biedt het de gebruiker meer flexibiliteit bij het beslissen welke engines moeten worden gebruikt om de query uit te voeren. Ze maken het ook gemakkelijk om nieuwe engines toe te voegen aan de persoonlijke verzameling van de gebruiker (vergelijkbaar met de manier waarop een gebruiker een nieuwe nieuwsfeed toevoegt aan een nieuwsaggregator.)
Patenten
Het patent van Apple 6.847.959, ingediend op 5 januari 2000, heeft betrekking op universele zoekaggregatie. Dit resulteerde in de verwijdering van deze functie van Samsung Android-smartphones in juli 2012.
Hulpbronnen:
Search Aggregator